Droga do Architektury a wybór szkoły średniej​

Droga do Architektury a wybór szkoły średniej​

Jesteś na ostatniej prostej szkoły podstawowej. Nadchodzi moment, w którym z każdej strony dochodzą do ciebie pytania, dotyczące wyboru przyszłej ścieżki kariery. Intensywnie myślisz o swojej przyszłości. Rozważasz swoje predyspozycje, umiejętności i zainteresowania. Wczytujesz się w oferty szkół średnich, analizując profity, które będziesz mieć z ich wyboru. Próbujesz wyobrazić sobie siebie za 10 lat. Czujesz presję, zagubienie, przytłoczenie, ekscytację. Kim chcesz być? Co chcesz osiągnąć? W czym sprawdzisz się najlepiej? Co da ci radość i satysfakcję?

Jesteś osobą wszechstronną? Ciężko ci podjąć decyzję? Lubisz kreatywność, sztukę, ale również historię i przedmioty ścisłe? BOOM! EUREKA! ARCHITEKTURA! To jest to! A więc teraz – jaką szkołę wybrać, żeby przygotować się do studiów w najbardziej efektywny sposób? Tu zapewne zaczną się schody, więc jestem tu, by nieco pomóc ci dopasować profil oraz przedmioty rozszerzone.

Jakie przedmioty są potrzebne na architekturę?

Jakie umiejętności będą potrzebne przyszłemu architektowi? Idea studiów architektonicznych w pewnym sensie może nieco przytłaczać. Dlaczego? Jest to kierunek wyjątkowo przekrojowy. Znajdziesz tam przedmioty ścisłe (matematyka, budownictwo, konstrukcje budowlane), humanistyczne (różnego typu historie), a także kreatywne (projektowanie, rysunek odręczny, rzeźba). Wybierając szkołę średnią, dobrze kierować się racjonalnym doborem przedmiotów, aby ułatwić sobie nie tylko dostanie się na studia, ale również przyszłe funkcjonowanie na nich.

Zacznijmy od tego, aby na architekturę się dostać. Jakie przedmioty przydadzą się na architekturę? Jak być może się zorientowaliście, każda z uczelni ma nieco inne wymagania dotyczące rekrutacji. To dosyć istotny aspekt, który powinniście uwzględnić, decydując się na drogę, którą będziecie podążać. Politechnika Krakowska w swoich wymaganiach zawarła rozszerzenia z przedmiotów matematyka i język polski oraz trzecia matura do wyboru spośród historii, historii sztuki, wiedzy o społeczeństwie, fizyki i geografii. Z kolei Politechnika Warszawska wymaga matematyki, języka obcego, przedmiotu do wyboru z grupy pierwszej (fizyka, informatyka) oraz przedmiotu do wyboru z grupy drugiej (geografia, historia, historia sztuki, język polski), a Politechnika Wrocławska matematyki, fizyki, języka polskiego oraz języka obcego.

Jak już zapewne dostrzegacie, część przedmiotów powtarza się na większości uczelni i to właśnie na nich dobrze się skupić. Zatem najbezpieczniejszym wyborem oczywiście jest rozszerzona matematyka i fizyka. Od razu więc nasuwa się na myśl liceum o właśnie takim profilu. Jednak jeśli nie czujesz się mistrzem w dziedzinach ścisłych, liceum o profilu humanistycznym nie jest gorszym wyborem – oczywiście w zakresie samego dostania się na studia. Zauważ, że większość uczelni wymaga zarówno rozszerzonej matematyki, jak i języka polskiego czy historii. Zatem zarówno popularny “human”, jak i “mat-fiz” będzie nie najgorszym wyborem :). Tak oto wracamy do punktu wyjścia – jaką szkołę wybrać, by wyjść na tym najlepiej?

Co trzeba umieć, żeby dobrze poradzić sobie na architekturze?

Przejdźmy więc do drugiego aspektu, jakim jest ułatwienie sobie życia w trakcie studiów. Jak wspominam na początku – architektura to kierunek dosyć mocno przekrojowy. Są przedmioty ścisłe, kreatywne i humanistyczne. Niestety, by utrzymać się w granicach zdawalności, wielokrotnie uczymy się rzeczy, które nie leżą w zakresie naszych zainteresowań.

Wśród moich znajomych z roku znajdę osoby, które “płaczą” przed egzaminami z konstrukcji budowli, a także takie, które mają ochotę rzucić wszystko i wyjechać na Malediwy, gdy zbliża się zaliczenie z architektury współczesnej. Zaufajcie – nawet w kwestii przedmiotów kreatywnych, wbrew pozorom, są skrajności. Właśnie dlatego architektura to kierunek pracy grupowej. Idealny “architeam” składa się z osobnika kreatywnego, ścisłowca i humana. Od koncepcji, przez konstrukcje, po opis. Ważne jest jednak, że każdy jest w stanie się na nich odnaleźć – wystarczy odrobina chęci. Wciąż jednak stoi przed nami pytanie: Jaki kierunek szkoły wybrać?

Jaki profil wybrać w liceum, aby dostać się na architekturę (i sobie poradzić)?

Zróbmy więc małą analizę kilku opcji, uwzględniając program studiów i tok nauczania w szkołach średnich.

Opcja nr 1: profil mat-fiz w liceum ogólnokształcącym

To wybór najbardziej oczywisty, ale nie jedyny i niekoniecznie najlepszy dla wszystkich.
plusy:

  • przygotowanie do rozszerzonej matury z matematyki i fizyki, która jest wymagana na większości uczelni
  • “gładkie” przejście przez matematykę na pierwszym roku
  • nabranie umiejętności myślenia analitycznego i abstrakcyjnego, przydatnego w zawodzie architekta
  • część materiału z fizyki może być pomocna na studiach (dział mechaniki)

minusy:

  • matematyka to na ogół przedmiot o wadze 1 ects (punkty oznaczające wagę przedmiotu – najmocniej punktowane jest m.in. projektowanie= 8 ects), czyli mało ważny
  • w toku studiów matematyka jest tylko na jednym (PW) lub dwóch semestrach (PK)
  • konstrukcje budowlane oraz mechanika i statyka obejmują określony dział z fizyki, zatem znaczna część materiału po prostu się nie przydaje (np. optyka )
  • obracanie się wokół pewnych schematów może nieco zamknąć na kreatywne myślenie

Jeśli jesteś zdecydowany na studia architektoniczne w Krakowie, a od fizyki wolisz geografię, to dobrym wyborem będzie też profil mat-geo. Geografia jest punktowana w rekrutacji na PK zamiennie z fizyką, historią, historią sztuki i wiedzą o społeczeństwie. Jednak inne Wydziały Architektury w Polsce nie biorą pod uwagę punktów za maturę z tego przedmiotu, a wiedzy zdobytej na lekcjach geografii raczej nie wykorzystasz w czasie studiów.

Opcja nr 2: profil humanistyczny w liceum ogólnokształcącym

plusy:

  • obeznanie w dziedzinie historii (na WA PK są aż 4 przedmioty związane z historią, więc może się to okazać przydatne)
  • umiejętność szybszego łączenia wątków (ktoś, kto lubi historię, wie o czym mówię)
  • większa łatwość w wypowiadaniu się na prezentacjach (oczywiście zależna także od charakteru)
  • swoboda w pisaniu opisów i esejów

minusy:

  • maturę rozszerzoną z języka polskiego można swobodnie napisać mając ten przedmiot jedynie w podstawowym zakresie
  • historia sztuki bezapelacyjnie wymaga samodzielnej nauki, więc również można się bez niej obejść w szkole
  • trudniej jest pojąć techniczne przedmioty bez czyjejś pomocy, a architektura to kierunek inżynierski, więc ścisłe przedmioty stanowią spory procent programu

Opcja nr 3: liceum plastyczne

plusy:

  • wrażliwość na sztukę i dostrzeganie piękna otaczającego świata
  • zdolności manualne
  • mnogość pomysłów w projektowaniu
  • kreatywność
  • przygotowanie do matury z historii sztuki
  • opanowanie programów, będących ZBAWIENIEM każdego studenta architektury (Photoshop, Ilustrator, Sketchup)
  • zdobycie podstaw projektowania, przydatnych w toku studiów

minusy:

  • rysunek architektoniczny różni się znacząco od rysunku odręcznego, którego będziesz się uczyć w liceum plastycznym
  • trudności w opanowaniu przedmiotów technicznych
  • samodzielne przygotowanie do matury z matematyki i fizyki
  • dodatkowe przedmioty zawodowe oraz obrona dyplomu mogą pochłaniać czas, który można poświęcić na rozwój innych bardziej przydatnych dziedzin (szczególnie w klasie maturalnej)
  • nauka w szkole średniej dłuższa o rok

Opcja nr 4: klasa lub szkoła o profilu architektonicznym

plusy:

  • w zasadzie pokrywają się z liceum plastycznym, ale dodatkowym aspektem jest rozszerzona matematyka oraz fizyka, a także historia sztuki – zatem w zasadzie wszystkie przedmioty niezbędne do rekrutacji na niemal każdym wydziale
  • przekrojowość przedmiotów może uzmysłowić w minimalnym stopniu, jak wygląda studiowanie architektury

minusy:

  • ilość rysunku architektonicznego może nie być wystarczająca, aby zaliczyć egzamin w stopniu umożliwiającym dostanie się na wybraną uczelnie
  • również niewielka ilość historii sztuki w programie, wymaga samodzielnego przygotowania do matury
  • profil nie jest popularny, więc możesz nie spotkać go w swoim najbliższym otoczeniu

Opcja nr 5: technikum budowlane

plusy:

  • pierwszy styk z budownictwem na ogół jest dużym szokiem, więc osobom po “budowlance” z pewnością jest nieco łatwiej
  • zdobycie praktycznej wiedzy w dziedzinie budownictwa ułatwia początki projektowania – nie tworzy się pomysłów “w ciemno”, takich, które nie mogłyby powstać
  • rozszerzona matematyka i fizyka umożliwiająca przygotowanie do matury
  • zdecydowanie jesteś królem mechaniki i statyki na roku

minusy:

  • oprócz matury technikum wiąże się z egzaminami zawodowymi, które są dodatkową pracą, czasem i stresem, szczególnie w ostatniej klasie
  • technikum budowlane to dobry początek, natomiast trzeba liczyć się z faktem, że studia architektoniczne wiążą się ze znacznie szerszym zakresem i wymagają nie tylko wiedzy technicznej
  • być może niektóre przedmioty zawodowe, które wiążą się z murowaniem, nie będą dla ciebie przydatne, ale wszystkiego trzeba w życiu spróbować.

Podsumowanie dla przyszłego architekta

To już wszystkie szkoły i profile, które w pierwszej kolejności warto brać pod uwagę, myśląc o studiach architektonicznych. Jak widać, prawie każdy z nich ma znaczące plusy, ale też minusy.

Najlepszą opcją wydaje się liceum o profilu architektonicznym – nie bez powodu się tak nazywa. Niestety ten profil nie jest dostępny dla wszystkich (niewiele jest takich szkół lub klas), a wiele osób nie może z różnych powodów zdecydować się na życie w internacie. Należy więc szukać alternatywy.

Zastanawiając się, jaki profil w liceum wybrać, pamiętajcie, że nie należy dokonywać wyboru kierunku wbrew sobie. Jeśli nie czujesz się na siłach, by przez 4 lata ktoś wymagał od ciebie każdego jednego prawa fizyki lub każdej daty w historii świata, nie zadręczaj się. Wybierz taki profil w liceum czy taką szkołę, która będzie dawała ci satysfakcję, radość i spokój. Pamiętaj, że czas szkoły średniej to prawdopodobnie jeden z ciekawszych i fajniejszych etapów Twojego życia. Szkoda zmarnować go na męczarniach związanych z nauką czegoś, co sprawia nam więcej katuszy niż profitów.

Źródło tekstu: https://domin-krakow.pl/architektura-wybor-liceum/

Szkolnictwo